👈اختلالات ریاضی ( Dyscalculia) 👉
❎ در مقطع ابتدایی عدم توانایی حل مسائل ریاضی پنجاه درصد مشکل خواندن ،علت آن می باشد. هرچند بیشتر دانش آموزان دچار اختلالات ویژه یادگیری در زمینه ی ریاضیات قوی به نظر می رسند، اما مقداری از آنها نیز مشکلات جدی دراین زمینه دارند.نارسایی در محاسبه، ناتوانی شدید در یادگیری و به کارگیری ریاضیات معمولا با اختلال عملکرد عضوی همراه است. دانش آموزان دچار اختلالات ویژه یادگیری ریاضی ممکن است ویژگی های خاص مانند اختلال درک روابط فضایی، مشکلات بینایی- حرکتی و بینایی- ادراکی، درک ضعیف از تصویر بدنی خود و عدم تشخیص و ... دارا باشند. بایستی به این نکته توجه داشت که محاسبه پریشی کلا به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمی کند، بلکه عبارت است ازنقص درمهارت های ریاضیات وحتی وسیعتر از آن.
کودکان مبتلا به اختلال در ریاضیات معمولا در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند.در بررسی دشواری های ریاضی این گروه از کودکان، باید به مشکلات درک بینایی و تفکر نیز توجه شود. گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی ،مانند بی توجهی و دشواری در خواندن، به ویژه برای حل مسائلی که به صورت تشریحی بیان می شودسبب دشواری در حل مسائل ریاضیات می گردد .
✅مهارت های مورد ملاحظه در اختلال ریاضی✅
1. مهارت های پیش نیاز : قابلیت تسلط یافتن بر تکالیفی است که نماینده مفاهیم پیاژه ای از قبیل نگهداری ذهنی ،ثبات ، پایداری و نظایرآ ن هاهستند.
۲. مهارت های محاسبه : به توانایی جمع ،تفریق،ضرب و تقسیم کردن اطلاق می شود.
۳. استدلال :عمدتا مربوط می شودبه حل کردن مسائل در داستا ن ها.
۴. هندسه : با اندازه گیری خطوط،زاویه ها،سطح و حجم و بارابطه آنها با یکدیگرسرو کار دارد.
✳️انواع اختلالات ریاضی✅
✖️اختلال ریاضی کلامی: این اختلال با نارسایی در سطح کلامی مقادیر، تعداد اشیاء، نمرات و عملکردهای ریاضی مشخص می شود.
⬅️برخی از افراد آسیب دیده ،قادر به نشان دادن ارقام عددی که به آنها گفته می شوند نیستند.اگرچه آنها قادر به خواندن و نوشتن اعداد گفته شده هستند. اما توانایی نامیدن شدن اشیا ارائه شده یا ارزش ارقام نوشته شده را ندارند. (اختلال ریاضی حرکتی- کلامی)
➗اختلال ریاضی تمرینی: در چنین مواردی ، دستکاری ریاضی اشیای واقعی یا به تصور آمده دچار اختلال می شود.
⬅️دست کاری ریاضی ،مجتمع کردن اشیا و برآوردکمیت ، بدون جمع کردن آن هاست. در چنین مواردی کودک،قادر به قرار دادن چوب ها یا مکعب ها به ترتیب اهمیت شان نیست.یا از بین دو چوب یا مکعب ، بزرگتر ،کوچکتر یا هم اندازه را نمی تواند تشخیص دهد.
➖ اختلال ریاضی خواندن: این اختلال با ناتوانی در خواندن نشانه های ریاضی (علایم -ارقام و اعداد) همراه است.
⬅️در شدیدترین حالت کودک قادر به خواندن ارقام مجزا (یا علائم ساده عملیات(-،+،÷،×) نیست. در اشکال خفیف تر کودک نمی تواند اعداد چند رقمی را بخواند(به خصوص وقتی یک صفر در وسط باشد) .در بعضی موارد کودک ارقامی را که به نظر شبیه می رسند با هم اشتباه می کند(7 بجای 8) یا رقم اعداد را با هم جابجا می کند(13 بجای 31 ) .
➕اختلال ریاضی نوشتاری: اختلال ریاضی نوشتاری، با عدم توانایی کودک در نوشتن عددی ارقام دیکته شده مشخص می شود.
⬅️در برخی موارد کودک می تواند اعداد را بنویسد اما آنها را به صورت جداگانه یا وارونه می نویسد(مثلا 984 به صورت 900و 80 و 4) .
✔️ اختلال ریاضی ایده ایی: این اختلال با ناتوانی در درک ، روابط ریاضی و انجام محاسبه ذهنی انجام می شود.
⬅️در این حالت فرد قادر به نوشتن و خواندن اعداد هست اما قادر به درک آنچه خوانده و نوشته نیست.به عنوان مثال او عدد 9 را می خواند و می نویسد اما نمی داند که 9 کمتر از 10 یا نصف 18 است.
💲اختلال ریاضی عملی: در این مورد ، توانایی انجام عملیات ریاضی به طور مستقیم مختل است. ⬅️در بسیاری از مواقع آزمودنی قادر نیست چرایی یا چگونگی عملیاتی را که انجام داده توجیه کند.