متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی  ش

دلبندم متن زیر را خوب و با دقت بخوان و بعد نوشتن کلمات جدید را تمرین کن .

 

اَز اِمروز دَبِستان ِ ما باز اَست . نام  ِ دَبِستانِ ما ، دَبِستانِ آزادی اَست . اِمروز رانَنده مَن را به مَدرِسه رِساند.

دَر مَدرِسه دوستانَم را دیدَم . سِتاره به مَن سه سیب داد. نِدا به مَن بَسته ای مِداد ِ سَبز داد.

اِمروز سیما دَر مَدرِسه نَبود. او دَر بیمارِستان بَستَری اَست .

 

اِمام - مِداد - دانه - نامه - ساده - نَرده - مَدرِسه - اِداره - اِدامه - اِراده - اِسم - اِنسان - اِمداد -= آماده -

آزاده - سِتاره - سِمنان - دَبِستان - زِمِستان - تابِستان - بیمارستان - سِتَم - سینه - سه - به - سَبزه -

زَرده - دوده - تیره - تازه - روزه - روزنامه - مَدینه - مِس - ماسه - مِتر - بَسته - دَسته - تَرانه - رانَنده -

رَزمَنده - نِدا نادِر - زِندانی - آسوده - داده - دیده - زَده - آمَده - ایستاده - تَرسیده - بوده - بَسته ای -

نامه ای - تَرانه ای - دَسته ای - دیده ای - آماده ای - سِتاره ای - ایران ِ ما - سَبَدِ توت - مِدادِ اَمین -

آسمان ِ اَبری - نَم نَم  ِ باران - اِنسانِ آزاده - دَر  ِ بَسته - زِمِستان ِ سَرد - آبِ  تیره - داس ِ تیز - دود ِ بَد بو -

مَرد ِ نیرومَند - زَن ِ دانا - دَست ِ تَمیز - داستان ِ سارا - دوستان ِ سِتاره - اِسم  ِ مَن - سَرباز  ِ تیر اَنداز -

بَدَن ِ اَمیر

یک روز شاد در پارک

 

 

 

زنگ علوم مشاهده انواع برگ ها

 

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی ایـ یـ ی ای

 گل زیبایم با دقت و توجه چند بار از روی متن زیر بخوان سپس نوشتن کلمات جدید را تمرین کن .

نوری دَر آسمان بود .

آسمان آبی بود.

باد می آمَد .

 نَسیم می آمَد .

برادَرَم بیمار اَست .

بَرادَرَم اَمین نام دارَد. 

او در ساری بَستَری اَست . سینا با سیما دَر ساری بودَند. 

سینا با اَمین دوست اَست . اَمین بیدار بود . او سینا را دید.

سیما روسری دارَد .او دَر سینی سیب با بَستنی دارَد.

بَرادَرَم سیب بَر می دارَد .سینا بَستَنی بَر می دارَد .

مَن سیب با بَستَنی بَر می دارَم .اَمیر با مَن دوست اَست .

او ایرانی اَست . ما ایران را دوست داریم . ایران آباد باد .

سیب - سینی - ایران - ایرانی - بیدار - بیداری - آبی - اَمیر - اَمین - دَبیر - اَسیر - دیر - سیر - تیر - سیم - سیمی - نَسیم - تیم - بیم - بینا - مینا - نا بینا - سینا - سیما - این - بین - مین  - دین - دینی - بینی - نی نی -

سی - ساری - باری - دوری - اَبری - آبادی - بارانی - نیرو - بیرون - بیمار - بیماری - روسَری - ایمان - بَستَنی -

ایست - بیست - مینو - تَمرین - تَرتیب - دیدَنی - نورانی - دیدَم - دیدی - نیستَم - نیستی - می بینَم - می بینی - می دانَم - می دانی - بَر می داری - بَر می دارَم - ایستادَم - ایستادی - می بندَم - می بَندی - می تَرسَم -

می تَرسی - تَرسیدَم - تَرسیدی - می بارَد.

 ایـ --- اول       یـ --- وسط        ی ---- آخر          ای -----  آخر مستقل

شعر نشانه ی ای

 


تدریس نشانه ای با شعر


ایـ اول     یـ وسط       ی آخر       ای آخر تنها

 

ماچهار تا ای هستیم              کنار هم نشستیم

ایـ  اول است همیشه             جایش عوض نمیشه

یـ  وسط  مهربونه                    در وسط ها می مونه

ی آخرخوب می دونه                که در آخر می مونه

تبریک

 

 

ایـ مثل ایران

 

زنگ علوم

 

 

 

 

 

 

👈اختلالات ریاضی ( Dyscalculia) 👉

 👈اختلالات ریاضی ( Dyscalculia) 👉


❎ در مقطع ابتدایی عدم توانایی حل مسائل ریاضی پنجاه درصد مشکل خواندن ،علت آن می باشد. هرچند بیشتر دانش آموزان دچار اختلالات ویژه یادگیری در زمینه ی ریاضیات قوی به نظر می رسند، اما مقداری از آنها نیز مشکلات جدی دراین زمینه دارند.نارسایی در محاسبه، ناتوانی شدید در یادگیری و به کارگیری ریاضیات معمولا با اختلال عملکرد عضوی همراه است. دانش آموزان دچار اختلالات ویژه یادگیری ریاضی ممکن است ویژگی های خاص مانند اختلال درک روابط فضایی، مشکلات بینایی- حرکتی و بینایی- ادراکی، درک ضعیف از تصویر بدنی خود و عدم تشخیص و ... دارا باشند. بایستی به این نکته توجه داشت که محاسبه پریشی کلا به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمی کند، بلکه عبارت است ازنقص درمهارت های ریاضیات وحتی وسیعتر از آن.
کودکان مبتلا به اختلال در ریاضیات معمولا در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند.در بررسی دشواری های ریاضی این گروه از کودکان، باید به مشکلات درک بینایی و تفکر نیز توجه شود. گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی ،مانند بی توجهی و دشواری در خواندن، به ویژه برای حل مسائلی که به صورت تشریحی بیان می شودسبب دشواری در حل مسائل ریاضیات می گردد .

✅مهارت های مورد ملاحظه در اختلال ریاضی✅


1. مهارت های پیش نیاز : قابلیت تسلط یافتن بر تکالیفی است که نماینده مفاهیم پیاژه ای از قبیل نگهداری ذهنی ،ثبات ، پایداری و نظایرآ ن هاهستند.
۲. مهارت های محاسبه : به توانایی جمع ،تفریق،ضرب و تقسیم کردن اطلاق می شود.
۳. استدلال :عمدتا مربوط می شودبه حل کردن مسائل در داستا ن ها.
۴. هندسه : با اندازه گیری خطوط،زاویه ها،سطح و حجم و بارابطه آنها با یکدیگرسرو کار دارد.

✳️انواع اختلالات ریاضی✅

✖️اختلال ریاضی کلامی: این اختلال با نارسایی در سطح کلامی مقادیر، تعداد اشیاء، نمرات و عملکردهای ریاضی مشخص می شود.
⬅️برخی از افراد آسیب دیده ،قادر به نشان دادن ارقام عددی که به آنها گفته می شوند نیستند.اگرچه آنها قادر به خواندن و نوشتن اعداد گفته شده هستند. اما توانایی نامیدن شدن اشیا ارائه شده یا ارزش ارقام نوشته شده را ندارند. (اختلال ریاضی حرکتی- کلامی)
➗اختلال ریاضی تمرینی: در چنین مواردی ، دستکاری ریاضی اشیای واقعی یا به تصور آمده دچار اختلال می شود.

⬅️دست کاری ریاضی ،مجتمع کردن اشیا و برآوردکمیت ، بدون جمع کردن آن هاست. در چنین مواردی کودک،قادر به قرار دادن چوب ها یا مکعب ها به ترتیب اهمیت شان نیست.یا از بین دو چوب یا مکعب ، بزرگتر ،کوچکتر یا هم اندازه را نمی تواند تشخیص دهد. 
➖ اختلال ریاضی خواندن: این اختلال با ناتوانی در خواندن نشانه های ریاضی (علایم -ارقام و اعداد) همراه است.

⬅️در شدیدترین حالت کودک قادر به خواندن ارقام مجزا (یا علائم ساده عملیات(-،+،÷،×) نیست. در اشکال خفیف تر کودک نمی تواند اعداد چند رقمی را بخواند(به خصوص وقتی یک صفر در وسط باشد) .در بعضی موارد کودک ارقامی را که به نظر شبیه می رسند با هم اشتباه می کند(7 بجای 8) یا رقم اعداد را با هم جابجا می کند(13 بجای 31 ) .
➕اختلال ریاضی نوشتاری: اختلال ریاضی نوشتاری، با عدم توانایی کودک در نوشتن عددی ارقام دیکته شده مشخص می شود.
⬅️در برخی موارد کودک می تواند اعداد را بنویسد اما آنها را به صورت جداگانه یا وارونه می نویسد(مثلا 984 به صورت 900و 80 و 4) .
✔️ اختلال ریاضی ایده ایی: این اختلال با ناتوانی در درک ، روابط ریاضی و انجام محاسبه ذهنی انجام می شود.

⬅️در این حالت فرد قادر به نوشتن و خواندن اعداد هست اما قادر به درک آنچه خوانده و نوشته نیست.به عنوان مثال او عدد 9 را می خواند و می نویسد اما نمی داند که 9 کمتر از 10 یا نصف 18 است.

💲اختلال ریاضی عملی: در این مورد ، توانایی انجام عملیات ریاضی به طور مستقیم مختل است. ⬅️در بسیاری از مواقع آزمودنی قادر نیست چرایی یا چگونگی عملیاتی را که انجام داده توجیه کند.

 

بازی و سرگرمی

 

 

تبریک

 

تبریک

 

ن مثل نیمرو

 

 

 

 

 

تبریک

 

تبریک

 

 

ر مثل رنگارنگ

 

 

 

اجرای نمایش عروسکی در کانون

 

 

 

بازدید از کانون پرورش فکری

 

 

 

 

 

 

تبریک

 

 

 

کاربا قیچی


✂️📈
مجموعه قیچی وکپی (کارباقیچی)
♻️ کودکان که پیش ازرفتن به دبستان کار کردن باقیچی رایادبگیرند درموقع نوشتن احساس خستگی نمی کنند و راحت تر می نویسند.کارباقیچی کنترل حرکت دست وانگشتان را زیادتر کرده ودرنتیجه کودک برای نوشتن توانایی بیشتری پیدا می کند. اهداف کارباقیچی:
1- افزایش دقت وحوصله
2-تقویت عضلات کوچک دست
3- آشنایی با اشکال هندسی
4- آموزش اصول اولیه نقاشی
5- هماهنگی چشم با دست
6- افزایش رشد ذهنی کودک.

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی  ن

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

روانخوانی_ن

نا نا نا نا نان, دا نا, نا دان, انار
نو نو نو نو سمنو, نور, تنور, ممنون
نَ، نَ ن َ ،نَ ندارد ،ندا د ،نبر ،نبند ،نم نم

آن مرد ساسان نام دارد.
او در بندر بود .
آن بندر آبادان نام دارد.
در آبادان باران نم نم آمد.
آرمان برادرم است.
برادرم درس دارد.
درس آسان است.
بابا دربان است.
اودانااست.
در آسمان ابر بود.
ابر باران دارد.
نادان ادب ندارد.
دربان در را نبند!
آنان در بوستان بودند.
آدم دندان, مو, ابرو, ران, دارد.
مامان با سوسن دست داد.
سوسن دندان درد دارد.
سامان با دوستان آمد.
سامان با اسبم آرام در سرما آمد.
آن مرد دامدار است.
او در روستا دام دارد.
آن روستا تنور دارد.
در تنور نان نبود.
من با مامان آمدم.
در آبان باران با سرما آمد.
من داستان دوست دارم.
نور تابان است.
توران با ادب نان داد.
اودر دست انار ندارد.
انار آبدار است.
بابا با بند بادبان را بست.
توران سمنو دوست ندارد.
آدم در بدن ران دارد.
مامان دوستت دارم؛ممنونم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸