اختلالات دیکته نویسی و درمان آن ها

  اختلالات دیکته نویسی و درمان آن ها

 

  نوع اختلال: بي دقتي  

درصد فراواني: 12

  رتبه: دوم  

مثال: نهنفته، عسبل، كندم، سيز

  علت: عدم تمركز و توجه به صداها و شكل حروف هنگام نوشتن

  راهكار مناسب براي رفع اختلال:   1- دو تصوير مشابه كه اختلالات جرئي با هم دارند در اختيار دانش‌آموزان گذشته تا اختلالات را پيدا كنند.

  2- كلمه‌اي را روي كارتي نوشته به طوري كه يك از حروف يا دندانه‌هاي آن جا افتاده باشد و يا كلمه‌ي مورد نظر نقطه و دندانه‌ي اضافه داشته باشد. (مهربان، تنور) تا دانش‌آموز آن را اصلاح كند.  

3- براي تصحيح ديكته دانش‌آموزان ديگر از او كمك بگيريم.

  نوع اختلال: حافظه شنوايي

درصد فراواني: 20

رتبه: اول

مثال: جا انداختن كلمه در جمله

علت: عدم دقت در خوب گوش دادن و عجله در هنگام نوشتن

راهكار مناسب براي رفع اختلال: 1- تكرار جمله‌اي كه در ديكته به كار برده شده، براي كل كلاس و جلب توجه همه.

2- دانش‌آموزي كه دچار اين مشكل است در جايي بنشيند كه نزديك معلم باشد.

3- از چنين دانش‌آموزي بخواهيم كه جمله را براي بقيه دانش‌آموزان بخواند.

نوع اختلال: حساسيت شنيداري

درصد فراواني: 6

رتبه: هفتم

مثال: پمبه (پنبه)، ژاله (جاله)

علت: عدم حساسيت در شنيدن صداها

راهكار مناسب براي رفع اختلال:

1- استفاده از نوار كاست و شنيدن انواع صداها و تشخيص نوع صدا

2- ريختن انواع اشيا (برنج، لوبيا، سنگ و . . .) در قوطي‌هاي مجزا و به صدا در آوردن آن‌ها و تشخيص نوع شئ داخل قوطي

3- پايين آوردن تن صدا توسط معلم به طوري كه به سختي تشخيص داده شود. 

نوع اختلال: نارسا نويسي

درصد فراواني: 9

رتبه: سوم

مثال: رستم و سهراب نيستند

علت: در دست گرفتن مداد به صورت نا مناسب، وضعيت قرار گرفتن نا مناسب كاغذ نسبت به بدن، صحيح نبودن جهت كاغذ، ضعيف بودن عضلات و كوچك بودن انگشتان دست (بيش از حد شل و يا سفت نگه داشتن قلم، دوربودن انگشت از سر مداد)

راهكار مناسب براي رفع اختلال:

1- كشيدن خطوط به صورت دلخواه توسط دانش‌آموزان به وسيله‌ي روان نويس، وايت برد، گچ نرم.

2- اصلاح نشستن كودك هنگام نوشتن تكاليف از نظر ارتفاع و موقعيت 

3- راست نگه داشتن دفتر به صورت زاويه قائمه هنگام نوشتن

4- استفاده از مدادهاي با قطر مناسب با توجه به وضعيت انگشتان او و تمرين‌هايي همچون ماساژ خمير بازي، مچاله و بريدن كاغذهاي باطله، بستن دكمه و زيبا و قفل و كليد

نوع اختلال: موارد آموزشي

درصد فراواني: 8

رتبه: چهارم

مثال: شوده‌ام (شده‌ام)، خوروس (خروس)، خراك (خوراك) علت: آموزش نادرست آموزگار به ويژه تدريس (با ربط) و استثنا

راهكار مناسب براي رفع اختلال:

1- براي تدريس ( اِ ربط) بازباني ساده چند مثال مي‌زنيم و از آن‌ها مي‌پرسيم كه بعد از شنيدن اين كلمات منتظر كلمه‌ي ديگري هستيد يا نه؟ اگر منتظر شنيدن كلمه‌ي ديگري هستند از ( اِ ربط) و اگر منتظر شنيدن كلمه‌‌ي ديگري نباشد از ( ـه ه ) استفاده مي‌كنيم مانند: مدادِ ، خانه

2- نوشتن كلماتي كه داراي ( اُ استثنا) هستند بر روي مقوا و نصب در جلوي ديد آنها و تقويت حافظه بصري.

نوع اختلال: حافظه توالي ديداري

درصد فراواني: 7

رتبه: پنجم

مثال: دادر (دارد)، آزرو (آرزو)

علت: عدم توانايي يادآوري كلمات به همان ترتيبي كه بوده است

راهكار مناسب براي رفع اختلال:

1- نام بردن ترتيب صف دانش‌آموزان توسط دانش‌آموزي كه اين مشكل را دارد.

2- انجام چند حركت ورزشي توسط معلم و تكرار ترتيب آن ورزش‌ها توسط دانش‌آموز.

3- نوشتن چند حرف روي مقوا و سپس يك فرصت كوتاه براي ديدن، به او مي‌دهيم. دانش‌آموز به ياد مي‌آورد، كه از راست به چپ چه حروفي را ديده است. (ص هـ ر م ز)

4- به جاي حروف در تمرين بالا از كلمه استفاده شود. (مادر بهار باران سبز)

نوع اختلال: حافظه ديداري

درصد فراواني: 7

رتبه: پنجم

مثال: اَمو (عمو)، سابون (صابون)

علت: كودك قادر به خاطر آوردن تصوير كلمه نيست

راهكار مناسب براي رفع اختلال:

1- انجام بازي چه كسي يا چه چيزي در كلاس جا به جا شده است.

2- ابتدا دو تصوير ساده را به كودك نشان مي‌دهيم و پس از مخفي كردن تصوير از او مي‌خواهيم كه تصاوير را به ياد آورد. در مرحله‌‌ي بعد از سه تصوير و تصاوير مركب و پيچيده‌تر استفاده مي‌كنيم.

 

نشانه ی ل

 

یه حال خوب

 

دیکته بادکنکی

 

 

 

 

 

 

درس خ

 

زنگ علوم

 

 

 

 

 

 

تبریک

 

نشانه ی پ

 

تبریک