متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی  ت

پسرم متن زیر را با صدای بلند بخوان و در دفترت نوشتن این کلمات را تمرین کن.

 

بابا تاب بَست .

او دَست داد.

دوستَم تاب بَست.

بابا با سام آمَد.

با سام دَست دادَم .

سام با ما دوست اَست .

او توت داد.

بابا ماست داد.

توت - تاب - دَست - دوست - ماست - اَست - بَست

مات - ماتَم - تا - تَب - تَمام - تَماس - سَمت - سوت -

تـَ   -  تا   - تو                                           تـ     ت

حافظه شنیداری

 

👂🗣👂🗣👂🗣👂🗣
حافظه شنيداري :


◀️ تمرينات انجام شده براي افزايش حافظه شنيداري عبارتند از :
⏪ توجه و تكرار صداهاي پخش شده از نوار صداهاي حيوانات. تعدادی صدا را پشت سر هم پخش می کنیم و سپس می خواهیم دانش آموز تصاویر مربوط به آن صدا ها را به ترتیب بچیند در مراحل بعد بدون تصویر نام حیوانات را به ترتیب بیان کند. و تعداد صدا ها افزایش می یابد
⏪ توجه و تكرار صداهاي پخش شده از نوار با صداهاي وسايل و مشاغل. تمام مراحل بالا تکرار می شود.
⏪ تكرار كلمات به ترتيبي كه معلم بيان مي كند. معلم تعدادی کلمه را بین می کند و دانش آموز آن ها را به همان ترتیب تکرار می کند و به مرور تعداد کلمات افزایش می یابد.
⏪ تكرار جمله ها به ترتيبي كه معلم بيان مي كند. معلم جمله ای را می خواند و دانش آموز آن را تکرار می کند و کم کم طول جمله افزایش می یابد.
⏪ به خاطر سپردن جمله اي كه معلم مي گويد و پيدا كردن آن از بين جمله ها. معلم جمله ای را می خواند و سپس تعدادی جمله نوشته شده را جلوی دانش آموز قرار می دهد تا دانش آموز جمله خوانده شده را از بین جمله هایی که می بیند پیداکرده نشان دهد.
⏪ به خاطر سپردن تصويري كه معلم مي گويد و پيدا كردن آن از بين تصاوير. معلم جزئیات یک تصویر را بیان می کند سپس چند تصویر مشابه را جلویی دانش آموز قرار می دهد تا تصویری که مطابق گفته معلم است پیدا کرده نشان دهد.

روان شناسی کودک

 

👀✍👀✍👀✍👀✍
هماهنگي ديداري حركتي :


◀️ تمرينات انجام شده براي افزايش هماهنگي ديداري حركتي عبارتند از :
⏪ دوخط به موازات هم رسم می کنیم و در ابتدا از دانش آموز می خواهیم با انگشت فاصله بین دو خط را طی کند سپس با انگشت رنگی و بعد با مداد و کم کم فاصله دو خط موازی را کم می کنیم و آنقدر این تمرین را ادامه می دهیم تا دانش آموز بتواند فاصله دو خط موازی را کاملا صاف و بدون برخورد به خطوط طی کند. بعد از مهارت در این تمرین خطوط موازی خمیده و شکسته با فاصله زیاد که به مرور فاصله ها کم می شود تمرین می شود.
⏪ پرتاب توپ در حلقه بسكتبال.
⏪ پرتاب حلقه در ميله.
⏪ عبور از روي تخته تعادل.
⏪ نخ كردن مهره ها.
⏪ كارت دوخت. نخ را مطابق الگویی که معلم بیان می کند از سوراخ های کارت دوخت رد کند.
⏪ دنبال كردن خطوط درهم. خطوطی را که در هم کشیده شده دنبال کند تا به انتهای خط برسد مثلا نخ های ماهیگیری در هم را دنبال کند و بگوید به کدام ماهی می رسد.
⏪ دنبال كردن مسير در مازها. برای عبور از بین ماز ها مهم این است که دانش آموز راه خروج را پیدا کند بدون اینکه از روی مسیری برگردد و یا دو بار آن را طی کند و یا به خطوط برخورد کند. دانش آموز باید با تمرین بسیار بتواند مسیر عبور در ماز را با چشم و بدون دخالت دست یا مداد پیدا کند.
⏪ اتصال اعداد به هم. تمرینی مشابه عبور از مازها متصل کردن نقاط یک تصویر نا معلوم که شماره گذاری شده است و با اتصال شماره ها به ترتیب تصویر معلوم می شود.

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی  او و

پسرم کلمات داده شده را با صدای بلند بخوان و نوشتن آن ها را در دفترت تمرین کن .

باد بود.

بَم با آب ، آباد بود.

با اَسَد بودَم . اَسَد مَسموم بود .

او با اَسب آمَد .بابا با او بود.

اَسَد با اَدَب بود .دود بود.

دود بَد بو بود .

او - بو - مو - سو - سود - دود - بود - بودَم

بَد بو - موم - مَسموم - بوس - سَبوس

سازماندهی ادراکی

🌀🌐 سازماندهي ادراكي :


❇️ تمرينات انجام شده براي افزايش سازماندهي ادراكي عبارتند از :
1⃣ چيدن پازل ها.
2⃣ چيدن پازل مكعبي.
3⃣ كار با مكعب هاي رنگي . مکعب هایی رنگی را مطابق الگویی که می بیند مرتب کند. در مراحل بعدی دانش آموز الگو را می بیند و آن را به خاطر می سپارد و سپس الگو از جلویی دید او برداشته می شود.
4⃣ قرار دادن كلمات در جدول. کلماتی به دانش آموز نشان داده می شود او باید جای مناسب کلمه را متناسب با تعداد حروف کلمه پیدا کرده کلمه را در جدول قرار دهد.
5⃣ اتصال مشبك هاي جادويي. مشبک ها وسیله ای شبیه به آجر هایی خانه سازی هستند با این تفاوت که انعطاف پذیرند و در جهات مختلف به هم متصل می شوند دانش آموز باید با آن ها شکل مورد نظر را بسازد.
6⃣ كار با تانگو. تانگو یک بازی چینی است که از هفت شکل هندسی تشکیل شده شامل پنج مثلث در سه سایز ، یک مربع و یک متوازی الاضلاع که در کنار هم یک مربع بزرگ را تشکیل می دهند و دانش آموز باید با آن هفت تکه شکلی را که در الگو می بیند بسازد.
7⃣ درست كردن تصاوير در بازي ذهن برتر. ذهن برتر بازی شبیه به تانگو است با این تفاوت که تعداد اشکال هندسی آن بیشتر است و از دایره نیز استفاده می شود.

تدریس نشانه س

 

 

 

توجه و تمرکز

👀👂 توجه و تمركز :


✅ تمرينات انجام شده براي افزايش توجه و تمركز عبارتند از :
1⃣ پرتاب دارت.
2⃣ گلف.
3⃣ زدن به هدف در بولينگ.
4⃣ حمل ليوان آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید.
5⃣ حمل توپ با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل
6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ آبي. دانش آموز باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند.
7⃣ کار با موس کامپیوتر: از دانش آموز می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند.
8⃣ هوشيار و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود.

متن روان خوانی و تمرین دیکته درس س

 پسرم کلمات داده شده را با صدای بلند بخوان و نوشتن آن ها را در دفترت تمرین کن .

 

باد آمَد.

اَسب آمَد.

بابا  با اَسب آمَد.

سام آمَد.

سام با بابا آمَد.

بابا با اَسبَم آمَد.

اَسَد داس داد.

بابا آدامس داد.

بابا با اَسباب آمَد.

اَسَد با سَما آمَد .

با سَما آمَدَم .

سام - سَبَد - اَسب - اَسباب - اَسَد - سام - سَم  - سَما - داس - ساس - اَساس - آدامس -

سَبَدَم - سَد - بَس

 سـَ     سا  

س مثل سیبیل

 

 

 

دیکته خمیری

 

 

 

 

 

درمان اختلالات ریاضی قبل از ورود به دبستان

 

درمان اختلالات ریاضی قبل از ورود به دبستان


✅ پایه و بنیاد مفاهیم ریاضی در سال های قبل از ورود به دبستان در ذهن کودک شکل می گیرد . اگر کودکی در تمامی موارد مربوط به سنینی که مورد بحث است از رشد ذهنی کافی بر خوردار باشد دیگر در فهم مطالب ریاضی مربوط به کلاس مشکلی نخواهد داشت. تعدادی از فعالیت های پیشنهادی قبل از ورود به دبستان برای تقویت هوش و پیشگیری از اختلال ریاضی فرزندان دلبندتان.


☀️ تمرین یادگیری سمت راست و چپ (جهت یابی)
🌙 شناخت اعضای بدن
☀️یادگیری مفهوم دسته بندی
🌙آموزش مفاهیم بالا و رو ,زیر و پایین
☀️لی لی کردن,حمل توپ کوچک داخل قاشق
🌙جهت یابی به سمتهای مختلف
☀️پیدا کردن شباهتها
🌙آموز ش مفهوم داخل و خارج
☀️شناخت رنگ ها و تست کور رنگی
🌙شیوه آدرس دادن جای اشیا با استفاده از مفاهیم ریاضی
☀️چک کردن پای برتر
🌙تمرینات حفظ تعادل
☀️شمارش اشیاء تا پنج
🌙پرتاب دارت یا توپ در سبد با دست برتر
☀️بازی با پازل ها
🌙راه رفتن مارپیچ بین وسایل مثل صندلی
☀️بستن دکمه ها و بند کفش
🌙انجام بازیهای دقتی
☀️نشانه گیری
🌙راه رفتن روی خط راست
☀️بازی چی ماله چیه
🌙بازیهای دستوری
☀️مهارت استفاده از ابزار
🌙پرورش انگشتان دست
☀️بازیهای شمارشی مثل منچ و مار پله
🌙سینه خیز کردن
✅همه فعالیتها را تکرار کنید.

زنگ علوم

 

د مثل بادبزن

 

 

 

 

جشن انار مبارک

 

 

متن روان خوانی و تمرین دیکته درس آ تا م

متن روان خوانی و تمرین دیکته درس های آ ا تا مـ م

 

 پسرم کلمات داده شده را با صدای بلند بخوان و نوشتن آن ها را در دفترت تمرین کن .

 

ما - مـَ - بام - بادام - دام - آدَم -

دَم - دَما  - بَم - بامداد - داماد - آمَدَم - دادَم  - آمَد .

باد آمَد.

بابا آمَد .

بابا با بادادم آمَد.

بابا بادام داد.

بابا بامداد آمَد.

داماد با اَدَب آمَد .

بَم آباد باد .

بابا با داماد آمَد.

 

پخش زنده فوتبال

 

ایجاد انگیزه درس آ

ایجاد انگیزه درس ب

جشن آب مبارک

 

جشنواره ی غذای سلامت

  

 

چند تکنیک و راهکار برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

چند تکنیک و راهکار برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

 

*  به کودک برچسب بی توجهی نزنید!
اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هرگز به کودک این برچسب را نزنید که «تو عمداً توجه نمی کنی» یا «عمداً حرف های ما را نادیده می گیری. درجه هایی از حواس پرتی مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهی کودکان از محیط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است و در بچه هایی که با این مشکل روبرو هستند، آگاهی و توجه نسبت به محیط کمتر می شود.
🔰 به عنوان مثال وقتی کودکی هنگام عبور از خیابان، زیپ لباسش را می بندند، ممکن است دیگر قادر به تشخیص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالی که این کار برای فرد بزرگسال مشکلی نیست. یک بزرگسال به تدریج یاد می گیرد که محرک های بی اهمیت را نادیده بگیرد و تمرکزش را روی یک موضوع حفظ کند اما این کار برای یک کودک ممکن است بسیار مشکل باشد.
* مدام تذکر ندهید!
حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جریمه بابت انجام ندادن یک تکلیف یا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتی و محروم کردن او از علایقش، در مورد کودکان بیش فعال نه تنها چاره ساز نیست، بلکه مشکل او را چندبرابر می کند، تا جایی که از تحصیل و مدرسه بیزار می شود.

* اجازه بدهید انرژی اش را تخلیه کند.

اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او فرصت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با بالا و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از پایان یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

* بازی با اشکال

با مکعب های رنگی شکل های ساده ای به عنوان الگو بسازید و از فرزندتان بخواهید پس از مشاهده، مانند الگوی شما را بسازد. پس از چند بار موفقیت، در مراحل بعدی، از کودک بخواهید با دقت آن را مشاهده کند، سپس روی آن را بپوشانید و از کودک بخواهید آن را بسازد. هر قدر کودک با شما جلو آمد، شما هم جلو بروید و از الگوهای پیچیده تر استفاده کنید.

* تصاویر ناقص

در تست هوش وکسلر بخشی وجود دارد که در آن کارت هایی به کودک نشان داده می شود. در این کارت ها قسمتی از شکل ناقص است و کودک باید در زمانی محدود آن نقص را شناسایی کند. شما هم می توانید از این کار برای افزایش دقت فرزندتان استفاده کنید. یعنی از کارت هایی که تصویرشان ناقص است، استفاده کنید.
*  عوامل محرک را حذف کنید.
سعی کنید در مواردی که می خواهید کودک تمرکز بیشتری داشته باشد (مثل کلاس درس یا اتاقی که تکالیفش را انجام می دهد)، محیط را به گونه ای طراحی کنید که دارای کمترین عامل تحریک کننده برای کودک باشد. مثلاً تلویزیون، موبایل و . . . در آن نباشد. حتی تا می توانید صداهای محیطی مزاحم را هم حذف کنید.
* جدای از برچسب بی توجهی، هیچ برچسب منفی دیگری هم به او نزنید!
به کودک برچسب نزنید. منظور از برچسب زدن این است که به خاطر یک رفتار خاص، یک خصلت را به کودک نسبت دهید. وقتی به او برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می زنید؛ او از آن پس خودش را با آن مشخصه می شناسد و در بسیاری از موارد تصویر ذهنی ای که شما، از او برای خودش می سازید تا آخر عمر روی رفتار و شخصیتش اثر می گذارد و این برچسب ها بعد از مدتی باعث می شوند هم اطرافیان کودک و هم خودش به این باور برسند که با کودکی روبرو هستند که دارای این خصلت خاص و تغییرناپذیر است. بسیاری از ما قربانی برچسب های کودکی مان شده ایم. این اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنیم!

*  به خاطر سپردن اشیاء و تصاویر

چند شیء نامرتبط مثل اسباب بازی های مختلف یا مانند آن را جلوی فرزندتان بچینید و به او فرصت دهید آنها را با دقت مشاهده کند. سپس اشیاء را بردارید و از او بخواهید آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفیت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمی از وسایل را به یاد آورد اما به تدریج با پیشرفت و تثبیت در هر مرحله می توان بر تعداد وسایل یا اشیاء افزود. این تمرینات را با استفاده از تصاویر نیز می توانید انجام دهید.
* در تصاویر چه می بینی؟!

با نشان دادن تصاویر ساده از مناظری که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانیه، از کودک بخواهید به سوالات شما درباره آن تصاویر پاسخ دهد. در مراحل بعدی وقتی که کودک به اندازه کافی در این کار ماهر شد، می توانید از تصاویر پیچیده تر استفاده کنید.
* بازی حافظه

سعی کنید از هر محیطی که خارج می شوید سوالاتی از آنجا داشته باشید که بپرسید! به خاطر آوردن وسایل داخل یک فروشگاه یا ویترین مغازه پس از چند دقیقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در یک مهمانی می تواند باعث تقویت دقت و حافظه کودک شود.

*  بازی سکه ها

این بازی را هم والدین دوست دارند هم کودکان. علت علاقه والدین این است که این بازی باعث بهبود حافظه کودک شده و توجه و تمرکز او را افزایش می دهد. کودکان نیز از ریتم تند بازی و سرگرم کننده بودن آن لذت می برند. برای شروع شما به چند سکه، یک جعبه کفش یا درب آن (برای پوشاندن سکه‌ها) و یک ساعت یا تایمر نیاز دارید. ابتدا ۵ عدد از سکه‌ها را انتخاب کنید (مثلا ۳ عدد ۲۰۰ تومانی و ۲ عدد ۱۰۰ تومانی)

بهتر است اندازه و رنگ سکه‌ها با هم متفاوت باشند. سپس آنها را به ترتیب دلخواه خود بر روی زمین بچینید. حال از فرزندتان بخواهید خوب به سکه‌ها نگاه کند و ترتیب آنها را به خاطر بسپارد. سپس با استفاده از جعبه کفش، روی سکه‌ها را بپوشانید و از فرزندتان بخواهید با استفاده از سکه‌های باقی مانده، آنچه را دیده است دوباره برای شما درست کند. در زمانی که کودک مشغول اجراست، شما زمان بگیرید. هر چه سرعت او در چیدن دوباره سکه‌ها بیشتر باشد، امتیاز او بیشتر خواهد بود. پس از اتمام کار او، جعبه کفش را از روی سکه‌های قبلی بردارید و با ترتیب سکه‌هایی که فرزندتان چیده است مقایسه کنید.

اگر ترتیب آنها غلط بود از او بخواهید دوباره سکه‌ها را بچیند. او باید آنقدر این کار را تکرار کند تا به نتیجه درست برسد. شما می توانید با تغییر چیدمان سکه‌ها به سلیقه خود، بازی را دشوارتر یا ساده‌تر کنید. همچنین می‌توانید از انواع گوناگون سکه استفاده کنید. باید بدانید در نظر گرفتن یک جایزه در افزایش انگیزه کودک بسیار موثر خواهد بود. با تکرار این بازی، به مرور متوجه افزایش تمرکز و حافظه فرزندتان خواهید شد.

*  جدول ها و پازل های تصویری

🔰 شاید به نظر ساده بیایند، اما جدول ها و پازل های تصویری یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال هستند. جدول، ترتیب حروف و چینش صحیح آنها را به کودک آموزش می دهد، در حالی‌که پازل های تصویری که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک را افزایش می‌دهند.

* یگانگی ذهن و بدن

🔰 یک مثال ساده از این تکنیک این است که از فرزندتان بخواهید بر روی صندلی بنشیند و تکان نخورد. سپس خودتان مدت زمانی را که فرزندتان می‌تواند بدون تکان خوردن بر روی صندلی بنشیند ثبت کنید. نشستن بی حرکت کودک بر روی صندلی یک عمل فیزیکی است که به بدن او مربوط می‌شود. اما این سکون می‌تواند به مرور در ذهن و فعالیت‌های ذهنی او نیز تاثیرگذار باشد. با انجام این کار، ارتباطات عصبی مغز و بدن تقویت می‌شوند و خود کنترلی کودک افزایش می‌یابد. برای مشاهده نتایج این تکنیک، فرزندتان باید این تکنیک را چندین بار تکرار کند. مطلوب این است که هر بار مدت زمانی که فرزندتان بر روی صندلی می‌نشیند افزایش پیدا کند.
*  بازی های فکری

🔰 بازی های فکری به افزایش دقت و توجه کودک کمک زیادی می کنند. این بازی ها معمولاً بسیار جذاب و مفرح هستند. به همین دلیل کودک برای بازی از خود اشتیاق زیادی نشان می دهد. در عین حال بدون اینکه متوجه باشد در حال تقویت حافظه خود است. بازی های فکری منجر به تقویت چرخه های تفکر در ذهن می شوند. در نتیجه به مرور عملکرد ذهن بهبود می یابد.

💠 انواع گوناگون این بازی ها در بازار موجود هستند. فروشگاه های بازی و اندیشه یکی از بهترین مکان ها برای تهیه این بازی ها هستند. فقط هنگام انتخاب آنها باید به سن فرزندتان توجه داشته باشید. بازی‌هایی که برای کودک خیلی سخت باشند، نه تنها تاثیر مثبتی بر او ندارند، بلکه منجر به دلزدگی و ناامیدی او نیز می شوند. توجه داشته باشید که فرزند شما نمی تواند تمام این تمرینات را به تنهایی انجام دهد. برای اینکه فرزندتان از این تمرینات بیشترین بهره را ببرد، لازم است خود شما به عنوان یک راهنما همواره در کنار او حضور داشته باشید و در صورت لزوم به او کمک کنید.
🏧 این تمرینات نه تنها به تقویت قوای ذهنی فرزند شما کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود روابط او با شما نیز می شود. انجام این تمرینات به بهبود شرایط فرزند شما کمک بسیاری می کند، اما این بدین معنا نیست که فرزند شما از مراجعه به یک متخصص بی نیاز شده است. لازم است چنین کودکانی همواره تحت نظر یک متخصص کودکان و یک روانشناس باشند. ممکن است برای کنترل وضعیت کودک داروهایی توسط متخصصان تجویز شود که مصرف آنها برای کودک ضروری باشد، اما در کل بدانید که میزان وقت و انرژی ای که شما برای کودکتان صرف می کنید، می توانید تأثیر به سزایی در حل بیماری بیش فعالی داشته باشد.

 

زنگ علوم حواس مهربان ما

 

 

 

 

 

 

زنگ ریاضی

 

 

جشن قرآن مبارک